本当にスイングを始める方法(By Amy Nolte)

Amy Nolteが語る「本当にスイングする方法」を翻訳しました。

とても興味深い内容です。

内容に誤りがございましたらご指摘いただけるとありがたいです。

※若干長いのでポイントを言いますと、、

ピアノのコンピングの際、赤の音符を遅く、次の拍頭ぎりぎりまで引っ張って弾こう!と言っています。

翻訳文

[Music]

Hey everybody, welcome to Amy Multi Music!

みなさん、こんにちは。Amy Multi Musicへようこそ!


Have you ever wondered what makes somebody really, really swing? I've been known to refer to it as "freaking swing." In fact, you can get really nice t-shirts on my website about freaking swinging (click that card).

あなたは誰かがとてもとてもスウィングする要因について考えたことがありますか?私はそれを「freaking swing」と呼ぶことがあります。実際、私のウェブサイトではfreaking swingingに関する素敵なTシャツが手に入ります(カードをクリックしてください)。


But gosh, have you heard somebody, a group, a person - it can be just a person - have you ever heard somebody who's got so much swing in their soul that is just contagious? Makes you want to jump right out of your seat?

だけど、あなたは誰か、グループ、個人 -それはただの一人でもいい- ですが、魂にたくさんのスウィングを持っているのを聞いたことがありますか?あなたを席から飛び出したくさせるほどの感染力がありますか?


There are some subtleties to being able to achieve this kind of feel, this kind of groove, this kind of pocket. And I first learned them when I was in college, when I finally made it to the top big band.

このようなフィール、このようなグルーブ、このようなポケットを実現するためには微妙なニュアンスがあります。私が最初にそれらを学んだのは、大学で最高のビッグバンドに入ったときでした。

My professor, Ray Smith, is the one who taught me about the subtlety of swing. He's actually got a great YouTube channel, and you can check it out. But I'd like to show you just how swinging his band can be as he demonstrates something that he calls the quarter note field.

私の教授、レイ・スミスは、スウィングの微妙さを教えてくれた人です。彼は実際に素晴らしいYouTubeチャンネルを持っており、チェックすることができます。しかし、彼が「クォーターノートフィールド」と呼ぶものをデモンストレーションする際、彼のバンドがどのようにスウィングしているかを示したいと思います。

So we got the quarter notes locking up pretty good here. Let's see if we can walk the line to the quarter notes and let's play with what we call quarter note feel.

ここでは4分音符がきちんとロックされています。4分音符に合わせてベースラインをウォーキングして、4分音符フィールで演奏してみましょう。


Long, long downbeats. Alright, two and one, two.

長い長いダウンビート。よし、2 & 1, 2…


[Music]


Okay, good. Now show it to me. Thank you. Show it to me with, uh, without the quarter-note feel. More of an eighth-note feel. This could be a disaster. Let's try it. Two, just play it like it would probably most people would play it. Two, one, two, three.

良かったね、それで良いです。それじゃあ、4分音符フィールじゃなくて、もう少し8分音符のフィールでやってみて。これは失敗するかもしれないけど、やってみよう。2、普通に人々が演奏すると思われる感じでやってみて。2、1、2、3。


Appropriate that I called it a pocket. This kind of really swinging feel. That tune is called "Corner Pocket" by the Count Basie Band. The way that Ray taught it to me is that every beat, you can divide it like it's a clock. Like you've got one, two, three, four. Every time that hand comes around and hits the top, that's one. That's non-negotiable. One. You know, it's like a metronome.

「ポケット」と呼ぶのはぴったりです。この本当にスウィングする感じですね。その曲は、カウント・ベイシー・バンドの「Corner Pocket」と呼ばれる曲です。Ray先生が私に教えてくれた方法は、各拍ごとに、それが時計のように分割できることです。1、2、3、4のようにね。針が一周回って、トップに当たるたびに、それが1になります。それは譲れないことです。1です。まるでメトロノームのようなものです。

But where you place your accents in your swinging jazz rhythms make all the difference, as you could hear with his two examples with his band there when they were going down.

でも、スウィングするジャズのリズムで、どこにアクセントを置くかによって、全く違った音が生まれます。彼のバンドと一緒に2つの例を聞いて、その違いがわかるでしょう。

[Music]

They were putting all their energy into that every single time, and any note that didn't quite line up with it wasn't over here, and it wasn't over here. These offbeats that happen, they were just about as close to 12 o'clock as you can get, like 11, I don't know, 55 or something. And it's all a matter of preference, and you don't have to do it like that all the time. In fact, you can have overkill about this. We don't want to go that far, but it's the subtlety of waiting very long to place that offbeat. For me, the placement of it and the subtlety of it, that make somebody really, really swing.

彼らは常にその中心にエネルギーを集中していて、それに合わせられなかった音符はここでもなく、ここでもなかった。そして発生するこれらのオフビートは、できるだけ12時近くに近い位置に配置されました。11時55分くらいのような感じです。これは好みの問題であり、いつもそうする必要はありません。実際、これについてやりすぎてしまうことがあります。そこまで行きたくはありませんが、そのオフビートを配置するために非常に長く待つ微妙さが、誰かを本当に、本当にスイングさせる要因だと思います。


I want to show you something today, just a little exercise that will have you, hopefully, upping your swing game. This is what the exercise sounds like, and in a second, I'll show you my hands so we can work on it together. All right, left hand is going to be very easy, especially if you've already watched my video about how to play walking bass lines.

今日は、あなたがスイングのゲームを向上させることを望む、ちょっとしたエクササイズをお見せしたいと思います。このエクササイズはこう聞こえます。すぐに、手を見せて一緒に取り組めるようにします。左手は非常に簡単になります。特に、すでに私のウォーキングベースラインの演奏方法に関する動画を見たことがある場合は。


[Music]


one two three five on c
and then we're going to change to f and one two three five. Talking about scale tones, right? If you play a scale, this is the first, the second, the third, and the fifth note of the major scale. And we're just gonna keep it real steady, then we're going to move it to F, we're going to come right back and we'll use fingers 5 4 3 1 5 4 3 1 5 4 3 1, just like that.

左手はC音で「1 2 3 5」と弾き、次にF音に移り、「1 2 3 5」と弾きます。尺度の音を弾いています。メジャースケールの1番目、2番目、3番目、5番目の音です。このリズムを安定して続けた後、指を「5 4 3 1 5 4 3 1 5 4 3 1」と使って、Cに戻ります。


The right hand is going to play this rhythm. Well, we have our two eighth notes on beat one, one and two, and then right on three, three and four and one. So we're hitting on one and the end of one, then beat three, and then we're waiting, and we're hitting on the end of four, and we're going to hold it for a whole bar after we hit it on the end of four.

右手はこのリズムを演奏します。1拍目の2つの8分音符があり、1と2で音を出し、3のすぐ後に音を出します。そして、3と4の間、そして4の終わりに音を出し、その音を1小節保持します。

Now, I'm not showing you the rhythm on purpose like visually written out because I really want you to use your ears here and your memory, and I want you to lock in: ba ba ba, just like that.

このリズムをビジュアルに書き出して示すのではなく、耳と記憶を使って演奏してほしいので、リズムを示さないでおきます。しっかりと「バババ」とリズムを取ってください。

Alright, so let's talk about a time for subtlety and a time for accents. Sometimes we'll be very subtle with our offbeat accents, and sometimes we'll be very intentional and punchy with them, and it's a little bit hard to know when to be which way. But a good indicator is that when you've got two in a row, two eighth notes in a row, like we do here on this first beat one, but like that, it's so nice to make that second one. Two things you make it as late as possible, and you make it as subtle as possible, so instead of doing probably what your middle school band teacher or your high school band teacher taught you to do, which is to accent every single eighth note offbeat, I'm going to ask you to do the opposite. They might have asked you to go like that, and I'm not asking you to do that, like ever. We're here to freaking swing, so what I'm asking you to do is to hold on to the first one almost as long as humanly possible until the clock gets from beat one almost to beat two before you hit that second eighth note, and I also want you to hit it just like you almost don't even hit it at all.

さて、さりげなさとアクセントのタイミングについて話しましょう。オフビートのアクセントを非常にさりげなくすることもあれば、意図的にパンチの効いたものにすることもあります。どちらにするかを判断するのは少し難しいですが、良い指標は2つの連続した8分音符がある場合です。例えば、この最初の1拍目にあるように、その2つ目をできるだけ遅らせ、できるだけさりげなくするととても良いです。中学校や高校のバンドの先生から教えられたことがあるかもしれませんが、すべての8分音符のオフビートにアクセントを付けるように求められたかもしれません。それはやめましょう。私たちはここにスイングするために来ているので、最初の8分音符を可能な限り長く保ち、時計の針が1拍目から2拍目に移るまで待ってから、ほとんどほとんど打たないように2つ目の8分音符を打つようにお願いします。


[Music]


Like that just barely, we're really going to lay into the first one because it's on the quarter note. If you could hear it, Rey's band, they were really focusing on that quarter note, right? We're going to do that too, but we've got two quarter notes to prove it on beats one and beats three, but right there.

そのようにほんのわずかに、1つ目の8分音符に本当に集中します。Reyのバンドでも聞こえたように、彼らは本当に4分音符に集中していました。私たちもそれをやりますが、1拍目と3拍目の2つの4分音符で証明します。

All right, so we're going to play these notes: A, D, and G, over a C chord. We're going to do that, do it twice.

さあ、Cコードの上でA、D、Gのヴォイシングを2回演奏しましょう。


[Music]


Then we're just going to keep this voicing and move to F with our left hand. The nice thing about these three notes is that they work both for C major and for F major just fine. Don't they sound tasty? They also incidentally work for B flat major, and if you're a little more adventurous, they work for E flat major also. Pretty bright and nice.

それでは、このA、D、Gのヴォイシングを保ちつつ、左手で F に移りましょう。この3つの音のいいところは、C メジャーでも F メジャーでも問題なく機能するということです。美味しく聞こえますよね?実は B♭ メジャーや、もう少し冒険して E♭ メジャーでも使えます。とても明るく、素晴らしいです。


Let's say that we take out the offbeats here and we only have strong beats, so we've got one and three. Right? I really want you to dig in, lay into those quarter notes, leave your hand down a little bit, like just about as long of a quarter note as you can get. Now we're going to add the finesse of that second eighth note on the first one, so we'll go "ba". All right, here we go.

ここでオフビートを外して、1と3だけに注目しましょう。そうですね?1と3の4分音符に集中して、手を少し下ろして演奏してください。クオーターノートの長さの限り、手を下に置いてください。そして、最初の8分音符の繊細さを加えましょう。「バッ」といきましょう。では、始めましょう。


Practice that with me a few times. You're going to want to go "ba", you're going to want to make it choppy like that, you're going to want to bring in that second eighth note much too soon. I'm asking you to hold off all the way till 11:55. Like that, really long on the first one, and your left hand turns out to be a checker, like something that checks you here because it's a steady metronome, at least it should be.

何度か一緒に練習しましょう。最初の音を切りつけたり、2つ目の8分音符を早すぎるタイミングで入れてしまうかもしれません。私はあなたに、11時55分まで待って最初の音を長く保つようにお願いしています。左手はあなたをチェックするようになります。少なくとも安定したメトロノームになります。

And so just before you get to the D note, that's where the eighth note will come in, that second eighth note. But right before it, say it with me.

そして、Dの音に行く直前に、8分音符の2つ目を入れるようにしましょう。直前で弾きましょう。


[Music]


and remember it's not bad just barely barely tonguing it or finessing it like I said on the piano, depends on your instrument just barely. So let's try just that much again:

そして、覚えておいてください。ピアノで言ったように、あなたの楽器によっては、わずかに舌を使うか、手ぶれを抑えるだけでも十分な場合があることを。だからもう一度、それだけ試してみましょう。


Three, four.

3、4。


Good. This time, focus really hard on playing it at 11:55, so just before the D happens.

良いですね。今度は、11時55分に演奏するように本当に集中してください。つまり、Dを弾く直前に演奏するように。


Right. Yeah, that time I accented it just a little bit too much because I was thinking about it so much, but this time I'll focus on the 11:55, but with subtlety.

そうですね。前回はあまりにも考えすぎたので、少し強調しすぎてしまいましたが、今回は11時55分に集中しますが、微妙に演奏します。


Ooh, too much subtlety.

ああ、あまりに微妙すぎます。


Oh, that was pretty nice actually. Yeah, and you kind of want to pull back off of it. All right, now we're going to add the next part.

ああ、それは実際にはとても良かったです。そして、それを引き下げる(pull back)ようにしたいですね。さて、次の部分を追加しましょう。

Do you remember how I said that sometimes we'll be subtle with our offbeat accents and sometimes we'll be punchy with them? When there's just one, it's a really good indicator that it should be punchy. So we've got the end of four happening here, after three. We've got one and three and a four and. We'll hold it for a whole bar after that, all right? We'll really lay into that last one. We'll punch it.

私が言ったように、強拍のアクセントを微妙にすることもあれば、パンチの効いたものにすることもあります。1つだけのときは、パンチを利かせるのが最適な指標になります。ここでは、3の後に4の終わりがあるので、1と3と4とがあります。それから1つの小節を維持します。最後の1つを本当に力を入れて強調します。


Two, three, four.

2、3、4。


But here's the thing about it. We want to make sure even though we're punching it hard, that we're doing it at 11:55, 11:56, 11:54, wherever you know, wherever you put it that is darn close to 12 o'clock. Right here, you hear it was just just barely before beat one. That's why your left hand is a good checker.

しかし、ここに注意しなければならないことがあります。私たちはそれを強く打ち出しているにもかかわらず、11時55分、11時56分、11時54分、どこでも、12時に近い場所で行っていることを確認したいのです。ここでは、ビート1のちょうど前になっています。だからこそ、あなたの左手が良いチェッカーになります。


[Music]


If you're in middle school, you're going to play it like this.
If you're in my school, you're going to play it like this.
We do it twice, now we're going to move and we'll come back.
もしあなたが中学生なら、こんな感じで演奏します。
もしあなたが私の生徒なら、こんな感じで演奏します。(笑)
2回やって、今度は動いて、また戻ってきます。


[Music]


How did you do? Did you play along with me? I hope that you did. I hope they at least tapped with me before adding notes. It's actually a really good exercise just to tap. You can really see how close to 12 o'clock you can put it. This one, just man, just let it go, you know? Bam bam bam because it's the base attack attack attack attack. This one, boom, spot.

どうでしたか?私と一緒に演奏しましたか?できたといいですね。少なくともノートを追加する前に私と一緒にリズムをタップしてくれたといいです。実際にタップするだけでも、どれだけ12時に近づけるかがよく分かる良いエクササイズです。この曲は、放っておいて、バンバンバンという感じで、ベースの攻撃的なアタックです。これは、ブーム、ピッタリですね。


Now of course, you don't have to limit this rhythm to these chords. You could do like, you could play "Maybe I Can't Give You Anything But Love" and try to just stick with this rhythm through the entire song.

もちろん、このリズムをこれらのコードに限定する必要はありません。たとえば、「Maybe I Can't Give You Anything But Love」を演奏し、曲全体でこのリズムを守ってみることもできます。


[Music]


sometimes if you in this case i had to leave out a chord but just because i'm sticking to the rhythm it's okay your left hand can cover it. You can do any swinging song you can think of and just try to keep this rhythm going. There are plenty of other rhythms that you can play. I really highly encourage you to start listening closely to the comping rhythms of the instruments on the recordings that you listen to. And even if you're good, if you can do it, if you're skilled enough, you can write them out. If you're not skilled enough to write them, it doesn't really matter. You can memorize them and play along. And if you don't know the notes that they're playing, tap along. Getting this kind of feel in your heart is really, I mean, it's what separates the men from the boys, the ladies from the tiny little girls. It separates the cream. You can rise to the top if you feel this swing in your soul.

時には、このような場合には、私はコードを省かなければならないことがありますが、リズムに従っているので、左手でカバーすることができます。あなたが思いつくスウィングする曲なら何でも、このリズムを維持してみてください。演奏できる他の多くのリズムがあります。私は本当に、あなたが聴いている録音の楽器の伴奏リズムに注意を払うよう強くお勧めします。そして、もし上手くできるなら、書き出すこともできます。書き出せるスキルがなくても、大丈夫です。覚えて演奏することができます。そして、彼らが演奏している音符を知らなくても、タップすることができます。このような感覚を心に持つことは、本当に、男と子供、女性と小さな女の子を分けるものです。クリームを分離します。あなたが魂にこのスウィングを感じることができれば、トップに上がることができます。


In my other video called "How to Freaking Swing," I talk about another concept that I learned while I was playing for big bands, and that's that the guitar hits this chunk chunk chunk chunk chunk chunk. And I talk about the just the tiny little c of that of that word "chunk." You can go listen to that video because I sound crazy talking about it. But I probably also sound crazy in the other video. That's okay, but there's there's just a subtlety to it. It's a language in and of itself, how to learn to swing. And I think it's such a beautiful language, and I hope to have given you just a little bit of a taste of how to do it today. I hope you enjoyed getting to be a little more of a freaking swinger with me today.

私の別のビデオ「How to Freaking Swing」では、ビッグバンドで演奏している間に学んだ別のコンセプトについて話しています。それは、ギターが「チャンクチャンクチャンクチャンクチャンク」という音を出すことです。そして、その言葉の「チャンク」のわずかな部分について話しています。私がそれについて話しているときは、狂っているように聞こえるかもしれません。しかし、もう一つのビデオでも狂っているように聞こえるかもしれません。でも、それは大丈夫です。それには微妙なニュアンスがあります。スウィングを学ぶ方法は、それ自体が言語です。そして、私はそれがとても美しい言語だと思います。今日、少しでもスウィングをする方法を味わっていただけたら幸いです。


Don't forget to listen to lots and lots of jazz. Just go and check out all your favorite players. I've got a video about what I think are the 50 most essential jazz albums. That's a great place to start if you don't know who to listen to. But pay attention to the subtlety of swing, the way that people place their off beats, the attention that they give to the quarter note. Everybody feels it a little bit differently, but there is something intrinsically moving about a good strong swing rhythm. It's hard to explain, but when you feel it, you know it. And I hope that you can find it and explore it even more with this added information today.

忘れないでください。たくさんのジャズを聴くこと。お気に入りのプレイヤーたちをチェックしてください。私は、何を聴けば良いか分からない場合にはじめるのに最適な50枚のジャズ・アルバムを紹介する動画を持っています。スイングの微妙さ、オフビートを置く方法、クォーターノートに対する注意などに注意してください。みんなが少しずつ違う感じ方をするけど、しっかりとしたスイング・リズムには何か本質的に感動的なものがある。説明するのは難しいけど、それを感じるとわかります。そして、今回の追加情報を使って、より深く探求していただければと思います。


If you'd like to help me out, please hit the thumbs up button, leave a comment on my video, subscribe to my channel if you don't already, and please check out my music on Spotify, iTunes, and wherever you listen to your music. I'll see you next time on Amy Nolte Music.

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END

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