ビートの位置に焦点を当てた練習方法(By Open Studio)

Open Studioの「ビートの位置に焦点を当てた練習方法」を翻訳しました。

とても興味深い内容です。

内容に誤りがございましたらご指摘いただけるとありがたいです。

翻訳文

hey what's up bob daboo here for open studio.

こんにちは、オープンスタジオのボブ・ダブーです。


so i've had some questions in the past about beat placement. today's video is going to be all about is our rhythmic feel specifically in relation to quarter notes. and then later on the video we will get into some eighth note stuff too.

過去に「ビートの位置」についての質問をいくつかいただきました。今日のビデオでは、私たちのリズミカルな感覚、特に4分音符に関するものについて説明します。そして、後半では、8分音符の演奏についても触れます。

but the whole concept of playing in the center of the beat or ahead of the beat or behind the beat and various situations in which you might want to do that. in general, i like to think about playing right down the center of the beat as a good starting place so that you know anybody i'm playing with drummers specifically know exactly where i'm feeling the beat and then from there we can kind of flex around it but we have to establish that initial placement first, i think.

ビートの中心、前、後ろでの演奏の概念や、それを行う際の様々な状況について考えていきます。一般的には、私はビートの中心を目安に演奏することが大切だと考えています。そうすることで、ドラマーを含めた演奏者たちは私がビートをどのように感じているのか正確に把握することができます。そして、そこから柔軟に演奏することができますが、最初に初期のビートの位置を確立する必要があると思います。

but we're going to get into some specific exercises today for how to play right down the center of the beat, how to start thinking about getting ahead of the beat a little bit, and then behind it.

しかし、今日は、ビートの中心に演奏する方法や、ビートの前後に少し出ることを考えるための具体的な演習について説明します。


now why would you want to play ahead of the beat at all if you listen to somebody like ray brown pushing, you know, like when we start walking you hear him being on top of the beat just a smidge ahead of where maybe the drummer's ride symbol might be. um, that gives us this elevated type of excitement, energy, and the tempo can maybe altogether speed up a little bit but it's got this different kind of this different kind of energy where where rey is like playing on top of the beat. if you think about playing behind the beat, that doesn't really happen intentionally at least too often when we're walking or playing in a swing group. but if you get into more modern styles like hip hop, like anything else, like we might want to lay back a little bit more, you know, that can really come in handy. so we're gonna talk about some ideas on how to do that too. even though it's all on upright, anything we're doing today can be practiced on any instrument. obviously, because we're talking about rhythm, we're gonna do some simple simple bass lines, just a really repetitive bass line and single note type of ideas, so it's something that everybody can do. so join me, we're going to get into some practicing. let's get started.

今回は、ビートの位置について話しています。なぜあなたがビートの前にプレイしたいと思うのか、という点についても触れています。例えば、レイ・ブラウンのような人を聞いてみると、ウォーキングベースを始めたとき、ドラマーのライドシンバルよりもわずかに前にいるような感じがします。これによって、興奮やエネルギーが高まり、テンポがやや速くなるかもしれませんが、レイがビートの上で演奏しているという異なるエネルギーがあります。ビートの後ろで演奏することを考えると、スインググループでウォーキングベースを弾くときに意図的にそれを行うことはあまりないと思いますが、ヒップホップなどのより現代的なスタイルでは、少し遅れて演奏することがあるかもしれません。今日は、アップライトベースでの練習を中心に、どんな楽器でも練習できるようにしています。リズムについて話しているので、シンプルなベースラインとシングルノートのアイデアをいくつか紹介しています。誰でもできるものなので、一緒に練習しましょう。

so i'm going to start up my metronome now at 70 beats per minute, and here's what i want to do. i want to play a b-flat right down the center of this beat so you hear that clicking. i want to line right up with that and a b-flat. here we go. so my attack, i'm trying to get it to line right up with that click. now some good tactics for being able to do this is to think subdivisions, but for the most part i'm trying to be right there, and that's generally what we want to practice as far as being right on the beat. so in finding those subdivisions, can help you to fill out that quarter note or whatever your division is that you're working on, but to help you hear what's happening in the middle of those beats.

今からテンポ70でメトロノームをスタートします。ここでは、ビートの真ん中にB♭音を演奏します。メトロノームのクリックとB♭音がぴったりと揃うように、私はアタックを調整しています。クリックの真ん中にいることを狙いとしていますが、練習する上で、サブディビジョンを考えることも役立ちます。こうすることで、4分音符など、練習している割合の中央部分をより詳細に聴き取ることができます。

okay, so now let's try something. i want to bring back my metronome. i'm going to keep playing just b flats. i'm going to try to play two measures right on top of the beat, like dead in the center of the beat, i mean, and then i'm going to try to push ahead just a little bit.

では、次に何か試してみましょう。メトロノームを再び使います。私は引き続きB♭音符だけを演奏し続けます。最初の2小節は、ビートのセンターに完全に合わせて演奏し、その後、少し前にプッシュするようにしてみます。

okay, so just playing a b flat right down the center is my goal. now i'm going to try to be just ahead of it.

では、まずはセンターに合わせてB♭音符を演奏します。そして、次に少しプッシュするように試みます。

back to the middle
now just ahead, here we go right now
right so you can hear that little flam
that's happening specifically when we're playing with the metronome because you
can hear that really distinct attack of the click or whatever it is you're using.
It feels a little bit different when you're playing with the drummer obviously.

戻ってセンターに戻りましょう。
今、ちょっと前に出たところから、センターに戻ります。
そう、この小さなぶつかり音が聞こえますか。
それは、メトロノームと一緒に演奏するときに特に起こることです。
クリックの明確なアタックが聞こえるので、演奏者にとっては少し違った感覚になります。

Okay, but try this now: play two measures just playing B-flat right down the center. So, two,
three, go: two, two.

では、今度は次のようにしてみましょう。2小節、ただB♭をセンターに演奏してください。
3,4,2小節行きます:2,2.

Now get ahead just a little bit, one for two bars, right in front of it, and then bring it back to the center, center. Now push ahead just a little bit. It should feel a little bit uncomfortable. Let me try it. So, I'm trying to get my snap right there, the click now ahead of it.

今、ちょっとだけプッシュして、2小節のうちの1つ分、そのすぐ前に置いて、そしてセンターに戻してください。センターに戻します。今、ちょっとだけプッシュします。ちょっと違和感を感じるかもしれません。私も試してみます。私はその瞬間にスナップを正確に出そうとしています。今、その直前にクリックを鳴らすようにしています。


[Music]


Right back down to the middle.

センターに戻ってください。


Okay, so the uncomfortable feeling that you're getting, if you're doing that, that's okay. We wanna embrace that and then also notice what it feels like to come back to the center of the beat. I think practicing like this (and we'll do the same with playing behind the beat, of course, too) can really help for us to hear the center of the beat in a much different way, too.

さて、もし違和感を感じているなら、それは問題ありません。私たちはそれを受け入れ、またビートのセンターに戻ってくる感覚にも気づくことが大切です。このように練習することは、ビートのセンターを違った角度から聴くことができるようになるため、非常に役立つと思います(もちろん、ビートの遅れ方についても同様に練習します)。


Let's talk about a few, uh, concrete ways to practice this, okay? So let's start by thinking triplets, eighth note triplets specifically. So if here's our quarter note, triple it, triple it, triple it. Now I want you to play that B-flat on the last triplet to anticipate the downbeats like this. Try it.

この練習をするための具体的な方法について、いくつか話しましょう。まずは、トリプレットに着目しましょう。特に8分音符のトリプレットです。ここが4分音符だとしたら、トリプレットにし、トリプレット、トリプレットと続けます。そして、最後のトリプレットでB♭を演奏して、ダウンビートを予測するようにしてください。こんな感じです。やってみてください。


Now this is obviously too far ahead of the beat to be functioning like thinking about it being like just like you know giving that push, but it's very important to be able to feel that subdivision too, so playing on that third triplet can help with your time and help you to feel back where that quarter note really is landing. Let's try moving that into sixteenths. Try it.

これは、明らかにビートの先すぎて、ただプッシュするように考えるようなものではありません。しかし、このように細分化を感じることができることは非常に重要です。その第3トリプレットで演奏することで、リズム感が向上し、4分音符が実際に着地する場所を感じることができます。次に、16分音符に移してみましょう。やってみてください。


Okay, cool. Still way too far ahead of the beat, but if we can start dialing back where we're putting this, we'll have a better control over it. Let's push that even further. Let's think about 16th note triplets now, okay?

OK、いい感じですね。まだビートの先すぎますが、私たちがこのタイミングをどこに置くかを減らしていくことができれば、より制御しやすくなるでしょう。もう少し進んでみましょう。今度は、16分音符のトリプレットを考えてみましょう。

So I want to break this down really quick first. So if we're thinking about triple-triplet, triple-triplet, triple-triplet, that's a lot, right? You can think about this. I like to tap the triplet, and that where I'm tapping right here is that last, uh, that last little division of this 16th note triplet. That's where I want to put my quarter note or my imagined quarter note now, little kind of there, right?

まずは、これを簡単に分解してみましょう。トリプル-トリプル、トリプル-トリプル、トリプル-トリプルと考えると、多すぎますよね。私はトリプレットをタップすることが好きで、ここでタップする場所は、この16分音符のトリプレットの最後の小さな部分です。そこに4分音符または想像上の4分音符を置くことができます。


So there, I'm clearly still ahead, and it's still flamming, but I'm controlling it. Okay, try this. Now let's not think about the really specific mathematical division at all. Let's just think about flaming and being right ahead of it again like what we were doing earlier.

これで、私は明らかに先すぎて、まだフラムになっていますが、私はそれを制御しています。やってみてください。今度は、具体的な数学的分割を考えるのではなく、先ほど行っていたように、フラムになって先を目指すことだけを考えてみましょう。


[Music]


So there, I'm still on top of it, but it's not flaming as much, so I've got a little bit more control with where I feel that 70. Right, and you can move that into walking bass lines, of course, and get that same kind of vibe and be on top of the beat, that buoyancy, the type of feeling, but make sure it doesn't take off from there, get too much faster.

こちらですね、私はまだそれに乗っている状態ですが、炎があまり上がらなくなってきたので、私はもう少しテンポ70の感覚をコントロールできるようになりました。そしてもちろん、それをウォーキングベースラインに移して、同じようなビブラントでビートの上に乗る感覚を得ることができますが、あまり速くなりすぎないように注意してください。

All right, let's flip around really quick and work on playing behind the beat. Okay, so let's do what we did earlier with playing ahead, we'll play right down the center. Now behind, not on the center, and now behind. So it feels kind of lazy when it goes behind like that, right? Again, this is not something that would be great to do for like a walking bass line or for playing in a jazz field because it's just going to feel like you're dragging everything down, but in certain situations, this can be really, really utilized well.

さて、素早く気持ちを切り替えて、ビートの後ろで演奏することに取り組みましょう。前に演奏する時にやったことを、真ん中に演奏することで始めましょう。そして今度は、真ん中ではなく、後ろに演奏します。そうすると、後ろに遅れると、少し怠惰な感じがしますね。再度お伝えすると、これはウォーキングベースラインやジャズの演奏には向かないものです。すべてを引きずり下ろしているような感覚になってしまいます。しかし、特定の状況では、これを非常に効果的に活用できます。


All right, let's do the same thing, just systematically what we're practicing with playing ahead, let's do the same thing with behind. So we'll start off with triplets. So I want to play the second triplet, second eighth note triplet of each beat, just keep on the same B-flat.

さて、前に演奏する練習で行ったのと同じように、後ろに演奏する場合も同じことを機械的にに行いましょう。三連符から始めます。したがって、1拍目の2番目の8分音符の三連符だけをB♭で演奏します。


[Music]


Cool, okay now same thing, let's get a little closer to that downbeat, just going the other way and think about 16. So now the second 16th.

良いですね、では同じことをやってみましょう。今度はダウンビートに少し近づけて、逆方向に向かって16分音符を考えてみましょう。つまり、今度は1拍目の2番目の16分音符を演奏します。


[Music]


Cool, now 16, no triplets. That one is tricky, right? So you can practice going back and forth between them. I'm gonna play down and then 16, no triplets, down or center, behind.

良いですね、では今度は16分音符にして、トリプレットではなくやってみましょう。これはちょっとトリッキーですね。なので、両方の間を往復する練習をしてみてください。私がやるのは、中心かビハインドか、その後、16分音符かを切り替えながら演奏することです。


Cool, okay. So now let's think about just flaming it a little bit. Don't think of divisions of any type, just try to get right a little bit behind where that coordinate is. So here's the quarter note, I'm trying to be in the center, and I just pull it back a hair, but still trying to keep when you're attacking even.

さて、次は少し「フレーミング」してみましょう。どのような区分も考えず、単にコーディネートよりも少し遅らせてみましょう。つまり、ここに4分音符があるとします。中心を目指していますが、わずかに引っ張ります。ただし、攻撃する際には均等になるようにしてください。


Let's try to move this into a really simplistic baseline that we can work on. So changing up notes in the left hand or changing up your pitches can add in a little bit more to the mix and maybe throw us off, so we want to make sure that we're shedding that too.

それでは、シンプルなベースラインを練習してみましょう。左手の音符を変更したり、ピッチを変えたりすると、少し複雑になるため、それも練習しましょう。


Here's what I want to do. We're just going to do a bass line like this, really simple, in B flat. We're going from the one, it's basically all on B flat, so B flat, D, E flat, E, F, G, A flat, A natural, and B flat.

では、このようなBフラットのシンプルなベースラインをやってみましょう。1から始めて、基本的にすべてBフラットの音です。Bフラット、D、Eフラット、E、F、G、Aフラット、Aナチュラル、そしてBフラットです。


Okay, so here's our quarter note. So here's what I want to do. To play that bass line the first time through, play it right down the center. Second time through, try to push it a little bit, okay? And then back to center, back to pushing, and I'll call it out as we go.

ここに4分音符があります。最初の1回目は中心で演奏し、2回目は少しプッシュしてみてください。そして中心に戻り、プッシュ、と続けていきます。私が進めていくので従ってください。


Here we go:

では始めます:


One, two, three, center.

1、2、3、センター。


[Music]


now push

今度はプッシュしましょう。


[Music]


center

センター。


[Music]


And that uneasy feeling of it being on top, that's okay. Remember, push, center.

それがビートに乗っているという不安定な感覚は大丈夫です。覚えておいてください、プッシュしてセンターに戻るんです。


I'm going to do it one more time and then I'll let you do it. So now I'm going to push.

もう一回私がやってみて、それからあなたにやってもらいますね。今回はプッシュしてやってみます。


[Music]


You got it. Try it.

わかりましたね。あなたの番です。


Center. Now push. Try to keep it consistent where are you putting it ahead. Now back to center. Here we go.

センター。今度はプッシュしてみてください。プッシュするタイミングを一定に保とうとしてください。そして、センターに戻ってください。では、始めます。


Center. Long notes, connect them. Push. Clear attacks, long sustained notes. That's what we're looking for in our walking lines.

センター。長い音をつないで演奏してください。プッシュしてください。明瞭なアタックと長い継続音が大切です。それが私たちがウォーキングベースで求めているものです。

Great. Okay, so let's do the same thing now where we push it behind. And again, doing this type of push and pull practice is going to help us just to understand where we fit inside of the circle of this time of this beat. Same bass line.

素晴らしいです。さて、同じことを後ろにプッシュする練習もしましょう。また、このようなプッシュとプルの練習をすることで、私たちはこのビートのサークルの中で自分がどこにフィットするかを理解することができます。同じベースラインです。


Center.

センター。


[Music]


Now push it behind.

今度は少し遅れ気味にプッシュしてみましょう。


Center.

センター。


Now put it way behind, see what it feels like.

今度はかなりビハインドしてみて、どのような感覚になるか試してみてください。


Center.

センター。


[Music]


Now just flan behind a little bit behind.

今度は少しビハインド気味にプレイしながら、過度に遅らせずにフランしてみましょう。


[Music]


Let's try something different now.
This feels different if you do it at faster tempos, right?

今度は違うことを試してみましょう。
テンポを速めると、感じが違うでしょう?


Okay, so now let's call this this is still 70 clicking, but we're thinking about it as two and four as beats two and four.

では、これをテンポ70と呼び、2拍目と4拍目を2と4のビートとして考えます。


Okay, so at 140. So I want to try the same thing where we're playing the same bass line, we're going to play on the center and then ahead and see what that feels like with just less metronome and with a faster tempo.

では、テンポ140でやってみましょう。同じベースラインを演奏して、センターと前に出したときの感覚を、メトロノームを減らして、テンポを速めた場合にどう感じるか試してみたいと思います。


Say one, two, center, two, three, go. Actually, let's do two times through the center and now push. Here we go.

1、2、センター、2、3、スタート、と言ってください。実際には、センターで2回やってから、プッシュしてみましょう。では始めましょう。


Push, center. See, it feels different, right?

プッシュ、センター。違う感じがしますね?


Center, now push.

センター、そしてプッシュ。


[Music]


Center

センター。


[Music]


Center.

センター。


Now push here we go.

プッシュで、行きましょう。


[Music]


Okay, so it's important to note too that I'm pushing the beat, but the whole overall tempo is not pushing forward. We've not gotten any faster than 140, it's just making it feel like that. The idea is not to rush.

では、重要なのは、私がビートをプッシュしているということですが、全体的なテンポが前にプッシュされるわけではないということです。私たちは140より速くなっていません。ただ、そのように感じるようにしているだけです。急ぐ必要はありません。


Let's flip this around and lay back every other time, okay? So here's the center, same bass line.

では、逆にして、次は毎回ビハインドに置いてみましょう。よし、これがセンターです。同じベースラインです。


Center again, and then this next time let's play behind. Find the center again.

再びセンターに戻って、次の回はビハインドに置いてみましょう。センターを見つけて。


Center, now behind, center.
センター、今度はビハインドに置いて、センター。


[Music]


Center, behind. And you can do this, of course, to varying degrees and play around with it. And that's just with the metronome too. Obviously, you can think about stuff like this with less metronome going on, with drum loops. Play this with a drummer if you have a chance to, of course, it's the best way to deal with stuff like this too.

「センター、ビハインドに置いて。」もちろん、これを程度を変えて遊んでみることができます。それに、これはメトロノームだけでできることです。明らかに、ドラムループやメトロノームを使わずに、このようなことを考えることもできます。もちろん、ドラマーと一緒に演奏することもできます。もしその機会があれば、これを扱う最良の方法です。


Okay, let's take this to the next level, which is thinking about eighth notes. Okay, just how we were thinking about having our quarter notes be pushed and pulled in certain directions, you can think about your upbeats like your eighth notes being pushed and pulled in different directions too.

では、8分音符について考える次のレベルに進んでみましょう。今度は、4分音符をプッシュ、ビハインドするように考えていたのと同じように、アップビートである8分音符も、異なる方向に押したり引いたりすることができます。

Key component here is that we want to keep our downbeats centered for right now. You could move all of this around a little bit, maybe we'll do a little bit of that, but we're really thinking about our upbeats shifting around just a little bit more to get a different kind of swing.

重要なポイントは、今のところダウンビートをセンターに保ちたいということです。これを少し動かすこともできますが、私たちは本当にアップビートが少し動くように考えて、異なる種類のスウィングを生み出すことを目指しています。


So here's what I mean. So if I'm calling this quarter notes, here's eighth notes. Right, this should sound similar because this is the same division we were just doing with our walking. If I moved all of these eighth notes ahead a little bit, it'd be kind of like what we were doing earlier. But now I want to think about just these eighth notes this way. Straight, make sure those are locked in, and now push that upbeat back a little bit.

これが私が言っていることです。これが4分音符なら、これが8分音符です。これは、私たちが歩くときに行っていた同じ分割であるため、似たような音になるはずです。これらの8分音符を少し前に動かした場合、先ほどやっていたのと似たようなことになります。しかし、今回はただこれらの8分音符について考えたいと思います。まっすぐなリズムでロックされていることを確認し、そしてアップビートを少し後ろに押し戻すことを考えます。


So let's try it now. Let's find the triplet. So, triple it, triple it. This is a lot of times how people will think of eighth notes when we're swinging, is the triplet. So play this with me, and back to straight eighths. Now let's see if we can find something in the middle between those two.

では、トリプレットを探してみましょう。トリプレット、トリプレット。これは、私たちがスウィングしているときに8分音符を考える方法の多くの場合です。私と一緒に演奏しましょう。そしてストレートな8分音符に戻ります。そして、これらの2つの間に何かを見つけることができるかどうか見てみましょう。


Straight, here we go. Straight, now triplets. Now in the middle, here we go. Triplett. It's a really subtle thing, but the more you play around with that, you can get a different kind of lope with your eighth notes.

ストレートにいきます。ストレート、今度はトリプレット。今度はセンターに行きます。トリプレット。非常に微妙なものですが、これを試行錯誤していくと、8分音符に異なる種類のスウィングを生み出すことができます。


Okay, let's see what it sounds like maybe like this. That same bass line but straight eighth. You could, of course, do all of this.

では、これがどのように聞こえるかを見てみましょう。同じベースラインですが、ストレートな8分音符です。もちろん、これをすべてやることができます。


[Music]


laying back or on top.

レイドバックかオントップです。


[Music]


Or in center.
Feel that difference.

またはセンターに。その違いを感じてください。


[Music]


So let's see if we can get that different eighth note.

それでは、あの異なる8分音符を出せるか見てみましょう。


[Music]


It's not triplets, it's not swing, or it's
not straight eighths. Here's the triplet,
it feels different.

これはトリプレットでもスウィングでもなく、ストレートな8分音符でもありません。これがトリプレットですが、感覚が異なるでしょう。


[Music]


Here's the straight eighths, and here's something in the middle, maybe.

こちらがストレートな8分音符、そしてこちらが中間的なものかもしれません。


Okay, the final thing I want to hit is
going between 16th notes and 16th note
triplets.

では、最後に16分音符と16分音符の3連符を行き来する演奏について話しましょう。


Sixteenths.

16分音符です。


[Music]


There it is, I wasn't feeling it at first.

ここにありますね。最初は感じられませんでした。


[Music]


But now, what if it's sixteenth-note triplets?
Triple the triple, the drip a little.

では、16分音符の3連符だったらどうでしょう?
トリプルをトリプルに乗せて、少し刻んでみましょう。


[Music]


That's gonna have a different vibe to it if you're playing like in a walking line like this or maybe even a two feel but knowing the difference in those divisions and really shedding them and having control over them while still keeping your quarter note rock solid that's that's where it's at i think and so that's some good hopefully some good ways to practice uh where your beat placement is thinking about quarter notes and also thinking about some eighth note and some 16th ideas.

もしウォーキング・ラインのように演奏する場合、または2ビートの場合は、その雰囲気が異なるでしょう。しかし、これらの区分の違いを知り、それらを本当に練習し、コントロールし、4分音符をしっかりとしたままに保つことが大切だと思います。そこに真髄があると思います。ですので、ビートの置き方を考えながら、4分音符のアイデアだけでなく、8分音符や16分音符のアイデアも考えながら、練習する良い方法があると良いですね。

You can of course swing your eighth notes thinking about triplets but there's also kind of like the in the crack area the in between between straight eighths and eighth note triplets same with sixteenths so we've got our sixteenths right or da and there's there's an in-between there too.

もちろん、8分音符に三連符のリズムを取り入れることもできますが、ストレートな8分音符と8分音符の三連符の間に、クラックエリアと呼ばれるものがあります。同様に、16分音符にも、そのままではなく、その間にあるものがあります。例えば、「ダ」の音と「ン」の音が合わさったものです。

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So hope you enjoy this video please let me know in the comments if you have any questions comments obviously suggestions jokes criticisms no i'm just kidding anything at all please let me know all right so happy practicing take care see you next time peace.

このビデオがお役に立てたら嬉しいです。もし質問やコメント、提案、冗談、批判など、何かありましたら、コメント欄でお知らせください。全てのコメントに対応いたします。それでは、良い練習をしてください。またの機会にお会いしましょう。それでは、また次回、さようなら。

END

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